Tlf: +47 92 03 16 15
Sømsveien 170, nr 1, 4638 Kristiansand S

Hvorfor kan det være fint med el-motor i båten?

Hvordan påvirker det miljøet?

Dersom du står foran større reparasjoner av diesel motoren - bør du tenke deg om?

Må du bytte motor? Bør du installere ny diesel for de neste 20-30 årene, eller kan det være fornuftig å se hva el-motor med tilbehør kan tilføre i en ny fremtid?

En stille dag i Olavsundet

RO OG FRED - BARE LYDEN AV NATUR

Se på bildet og tenk hvor godt lyden bærer over vannet. Hadde det ikke vært fint og ikke måtte starte motor for å lade. Gli langsom nære land og høre på musikken fra naturen og føle roen senke seg.

Når motoren startes og samtale både i cockpit og nede i båten fremdeles kan foretas lavmælt. Du kan snakke i VHF eller i en telefon uten å måtte putte fingeren i det andre øret. 

Hvor mye behageligere er det ikke for resten av mannskap og familie å ta seg en høneblund underveis dersom du må gå for motor når dieseldyret er historie.

Den gamle Volvo Penta som gjorde en god innsats for meg i 18 år.

Service - vedlikehold -reparasjon

Kosten for dette varierer mye med om du gjør det selv eller setter det bort. Setter du jobben bort til andre får tusenlappene bein å gå på. Gjør du det selv, kan det være du synes det er hyggelig og givende, eller noe herk du bare ønsket du kunne slippe. Hvilken verdi har det for deg å slippe å jobbe med motoren?

Hvis du hadde spart på alle kvitteringer angående motor i 10 år og summert det, hvor stor hadde summen blitt?

Bytte belg i seildrevet, registerreim, oljebytte, dieselfilter, slanger, impeller, kjølevann for vinterkonservering, pakninger som lekker, kanskje har starter eller dynamo røket..............Hadde det blitt 100.000-200.000 kr på 10 år?

Mens du seiler- så dytter motoren energi inn i batteriene dine.

Veldig driftssikkert og enkelt med el-motor

Oppstår alvorlig feil på motoren i juni er kanskje hele sesongen ødelagt. Toppen på motoren min fikk lekkasje i juni- måtte seile båten til Sverige med defekt motor for å få hjelp.

Bekymrer du deg for at feil kan oppstå med motoren under sommerferien, for da blir hele ferien spolert? Feil med kjøling, dieseldyr og drivstoff som ikke kommer frem, turbo, dynamo, starter, ventiler, reimer, lekkasjer ......

Hva med en enkel elmotor som veier 1/5 del og du kan fjerne for hånd. Skulle problemer oppstå, så ringer du etter hjelp og så feilsøkes det over internett. I 90 % av tilfellene løses problemet på stedet. Profesjonelle charter selskaper som driver med utleie i f.eks middelhavet og Caribien bytter til elmotor. 

10 kg og 7,5 cm tykke

10 ganger mer kapasitet i batteriene

I mange tilfeller vil båteier oppleve at energimengden i batteriene har økt med 10 gangen når dieselmotor byttes ut til el. Lithium batteriene på 48 V fyller på 12 V forbruksbatteri via en omformer. Så fylles batteriene opp via sol, vind, regenerering eller landstrøm.

Bruker du motor moderat, trenger du ikke lengre dra til gjestehavn for å fylle batteriet. Det gir en egen frihet.

Nå kan du med inverter få 230 V i båten. Med stor batterikapasitet kan du ha mye effekt og bruke det en god stund. Watermaker, mikro, kaffemakin, lade PC/spill/mobil, bruke induksjonsovn og fjerne gassen i båten. 

Deilig å ha varmtvann i båten og kunne ta seg en dusj uten å starte motoren. Det sørger det elektriske varmeelementet for som du vanligvis før bare kunne bruke i havn.

Ligger i Blindleia i nærheten av Lillesand

Diesel til motor trenges ikke

Litt diesel bruker vi forsatt. På vår og høst trenger vi å bruke dieselvarmer.

Mange vil nok oppleve at de sparer 3000-6000 kr i året i drivstoff.

Denne måken blir nok glad om vannet er rent

Natur og miljø

Har du sett at vannet skifter farge i havna noen ganger? Pene regnbuefarger med vond lukt av diesel eller bensin i vannet? Olje som har lekket ut under vår og høstpussen. Konservering med kjølevann i hele havna før vinteren. Viste du at det nå er flere steder i Europa hvor fossilt brennstoff ikke er lov i fritidsbåter? Flere steder kommer nå etter. Hvorfor det tro?

Det skjer noen megatrender i samfunnet vårt. Flere byer i Norge og hele EU skal redusere CO2 utslipp med 40 %. Hvordan vil dette påvirke fritidsbåter i Norge? Avgiftsfri diesel, vil det forsette?

Miljødirektoratet har beregnet at flåten av norske bensin- og dieseldrevne fritidsbåter er verre for klimaregnskapet enn vår samlede fiskeflåte. Eller fergeflåte. Velg selv. Nasjonens 500.000 til 600.000 motoriserte fritidsbåter er verstinger. Tallet fra Miljødirektoratet viser et utslipp på 531.000 tonn CO2 (2017).

Produksjon av batterier vil gi økt utslipp av CO2, men etter ca 2 år har redusert dieselforbruk satt regnestykke i balanse.

Støy fra andre båter er også et miljøproblem.



Del denne siden:

Del på Facebook Del på Twitter Del på LinkedIn

Etech

Sømsveien 170, nr 1
4638 Kristiansand S

Managing Director

Bengt de Vylder Larsen
bengt.larsen@etechmiljo.no

Tlf

Tlf: +47 92 03 16 15
Webdesign ©2008-2020 Web Norge